רשומות פופולריות

יום שני, 8 בנובמבר 2010

מה כוללת הכנה לבר מצווה ולמה חשוב ללמוד עם מורה איכותי

איך ומה צריך ללמוד לקריאה בתורה לבר מצווה
או – למה חשוב לבחור מורה איכותי להכנה לבר מצווה
טקס בר מצווה הוא טקס מרגש לכל ילד. זהו טקס שבו הילד עושה את צעדיו הראשונים בעולם המבוגרים, וזה לא פשוט.
כמו כל צעד ראשון בחיים – חשוב לעשות אותו נכון ככל האפשר. החוויה הראשונית של הצעד הראשון נחרטת בלב האדם ואם היא לא נכונה או לא מדויקת, קשה לתקן אותה. לדוגמא, אם תינוק אומר מילה בצורה שונה בגלל שככה הוא מצליח, ייקח הרבה זמן לגרום לו לבטא את המילה בצורה הנכונה שלה.
הקריאה בתורה עומדת במרכז טקס הבר מצווה. החשיבות של הקריאה בתורה בבר מצווה היא להראות כי הילד מסוגל להיות בוגר עצמאי, מסוגל להופיע בפני קהל, מסוגל להתכונן וללמוד בעל פה ומסוגל להצליח בלימוד תחום חדש לחלוטין עבורו.
מה בעצם כוללת הקריאה בתורה ולמה זה לא כזה פשוט כמו שזה נראה ?
הנה הפירוט של המרכיבים של הקריאה בתורה:
א.      יכולת לקרוא מתוך ספר תורה. ספר התורה כתוב בכתב מיוחד ששונה קצת מאותיות הדפוס שאנו מכירים. למשל האות "ח" כתובה כך בספר תורה: ח. מי שלא הכין את עצמו נכון עלול לחשוב שמדובר בשתי אותיות נפרדות "ז" ואחריה "ו" (או "ז" לפי סוג כתיבה אחר). ייתכן מצב מביך שבו ילד שבא לקרוא בספר תורה יקרא את המילה "אחר" כאילו היא מילה אחרת "אזור".

ב.      היכולת לקרוא בלי ניקוד. הרבה אנשים לא יודעים או לא זוכרים, אבל המילים בספר תורה כתובות בלי ניקוד (וגם בלי טעמי המקרא – שעליהם נכתוב בהמשך). ללמוד עם הכנה לא נכונה עלול ליצור מצב שבו הילד יראה את הספר תורה בפעם הראשונה בטקס הבר מצוה עצמו, ולא יזכור איך לקרוא נכון, או שיאבד את הביטחון העצמי שלו.

ג.      היכולת לקרוא את שפת התורה. השפה שבה כתובה התורה שונה מהשפה שבה אנו מדברים היום. עד כדי כך שיש כאלו שטוענים כי יש שפה "עברית" של התנ"ך ויש שפה "ישראלית" שבה אנו מדברים כיום. לשפת התנ"ך יש כללים רבים שחשוב להקפיד עליהם ורק הכנה איכותית ממומחה בתחום מעניקה את היכולת לקרוא בתורה בצורה שהיא כתובה. חשוב לזכור כי התורה נתנה למשה ישירות מה' וצריך לקרוא אותה בדיוק כפי שהיא כתובה. קריאה לא נכונה של שפת התורה מובילה ל-2 תוצאות לא נעימות: א. בגלל שהתורה היא דבר אלוהים המתפללים הקבועים שבבית הכנסת רוצים לשמוע אותה בצורה הכי נכונה ומדוייקת שאפשר. ילד שעולה לתורה וקורא עם טעויות, "זוכה" להערות ביניים ולדרישות שיחזור ויקרא את המילה או הפסוק בצורה נכונה. לא נעים. ילד שלא הוכן כמו שצריך, אפילו לא יבין מה בעצם רוצים ממנו, ולמה הוא לא קרא נכון. ב. קריאה לא נכונה עלולה לשנות את המשמעות של המילה וכמו בסרטים שבהם הגיבור מנסה לומר משפט בשפה זרה ויוצאים לו משפטים מצחיקים ולא קשורים, כך בקריאה בתורה (ונסביר יותר בהמשך).

ד.      היכולת לקרוא ולהבין את מה שקוראים. בהכנה איכותית מסבירים לילד את מה שהוא קורא, ולא נותנים לו לקרוא כמו תוכי ולדקלם. אני לא מדבר על פסוקים "קשים" כמו "מזי רעב ולחומי רשף וקטב מרירי ושן בהמות אשלח בם עם חמת זוחלי עפר", אלא גם על פסוקים "פשוטים" לכאורה שמי שמדבר עברית "ישראלית" לא יבין אותם כמו שצריך. למשל "ויפגע במקום כי בא השמש", בעברית של ימינו הילד יכול להבין "בא השמש" כמו "השמש זרחה/באה" אבל בלשון התנ"ך מדובר דווקא על שקיעת השמש.

ה.     ההכרה וההבנה של מערכת הכללים של שפת התנ"ך. מערכת כללים זו נראית מאוד מסובכת ומורכבת ובמיוחד לילד. מורים רבים לבר מצוה לא מכירים לעומק את המערכת הזו ולכן גם לא מנסים אפילו להסביר אותה לילד, ובטח שלא בצורה מסודרת ופשוטה. בהכנה איכותית לבר מצוה, חלק חשוב ומהותי הוא לימוד מסודר של מערכת הכללים. בלימוד מסודר – שניתן ללמד אותו בתוך שיעור אחד בלבד – הכללים נראים הרבה יותר פשוטים וברורים, ובהמשך הילד יבין טוב יותר על ידי הדוגמאות מקטע הקריאה שהוא לומד. ברגע שלומדים את הכללים בצורה מסודרת משיגים מספר מטרות: א. חסכון בזמן – במקום לנסות להסביר לילד כל כלל בנפרד כשמגיעים לקטע רלוונטי בפסוק, לימוד מראש משאיר את שאר השיעורים להכנה נטו של קריאה בתורה. ב. הכרת הכללים עוזרת בחיים בכלל לקריאה והבנה טובה יותר של עברית של ימינו. ג. מרכיב משמעותי ביכולת לזכור את קטע הקריאה בתורה בעל פה לאורך זמן. ברגע שילד יודע למשל שכל שווא בהתחלת מילה הוא שווא נע – אין צורך לזכור את זה בעל פה. ברגע שהוא ידע שיש מילה שבהתחלת המילה יש שווא הוא ידע -בלי צורך לזכור- שהשווא הוא שווא נע (ונסביר בהרחבה בהמשך). המרכיבים הבסיסיים של המערכת הם:
      1. האותיות וצורת הקריאה שלהם.
      2. הניקוד.
      3. טעמי המקרא.
      4. מלעיל ומלרע והמשמעות שלהם.
      5. סימני עזר נוספים.

ו.      הגיה נכונה. לפני שבכלל ניגע ב ח' ו-ע' הידועות, נבדוק את ה"מוקשים" העיקריים להגיה נכונה. כמעט כל הילדים שלימדתי לבר מצוה לא ידעו להבדיל בין האות א' לאות ה'. את המילה "אהרון" למשל הם קראו "אארון" ואת המילה "הארון" הם קראו אותו דבר. בהכנה איכותית לבר מצווה חשוב לשים דגש על הגיה נכונה. זה גם עוזר לילד בחיים בכלל – ללמוד לדבר נכון וברור כדי שיבינו אותו. מרכיב נוסף בהגיה נכונה הוא "לפתוח את הפה" לבטא כל אות ואות בצורה נכונה וברורה, לא לבלוע אותיות או מילים, לא לקצר מילים או לשבש אותם, וללמוד לדבר מהפה ולא "לאנפף" – לדבר בעזרת האף. 

ז.      פיתוח קול. אני לא מתכוון לפיתוח קול מקצועי, אלא לקריאה בקול רם (כדי שכל האנשים בבית הכנסת ישמעו אותך, כולל האמא שיושבת בעזרת נשים) אבל גם ללמוד איך לשלוט בקול – איך לקרוא טעמים "גבוהים" (שדורשים טון גבוה של קול) מבלי לאבד את הקול ובלי שהקול יישבר באמצע או יעלה לטון גבוה מידי, ומהצד ההפוך איך לקרוא בקול רם גם טעמים "נמוכים". איך להתחיל ולסיים את הקריאה בתורה באותו קול, ולא להתחיל קריאה בקול רם ולסיים ב"קול ענות חלושה".

ח.     שליטה בהתרגשות הנלווית לקריאה בתורה. עצם המעמד מאוד מרגש, וכמה שילד חושב שהוא לא יתרגש וזה לא ישפיע עליו – בפועל המציאות שונה. הגרון יבש ופתאום המילים לא יוצאות כמו שצריך ויש "בלק אאוט" ולא זוכרים מה צריך לעשות ומתי. הכנה איכותית לקריאה בתורה גם עוברת על השלבים של ההכנה להתרגשות ומה לעשות כדי לא לאבד את העשתונות בגלל ההתרגשות.

ט.     הכנה לתפילה ולכל מה שנלווה לקריאה בתורה. איזה ברכות צריך לברך, מאיזה צד לעלות לתורה, מה עושים אחרי הקריאה בתורה, איפה אבא ואמא עומדים, איך מניחים תפילין והאם גם בשבת צריך להביא את התפילין, איך מתפללים, מתי לעמוד ומתי לשבת ועוד ועוד שאלות ודברים לא ברורים. הכנה איכותית עוברת גם על הדברים האלו ועונה מראש על כל השאלות כדי שהילד יגיע מוכן מכל הבחינות.
י.      למידה בצורה יסודית, תוך הקפדה על כל הנקודות שהזכרנו, וחזרה על קטע הקריאה מספר רב של פעמים תבטיח קריאה נכונה, איכותית, מדוייקת וברורה שתסחט מחמאות מכל המשתתפים. למידה יסודית נותנת כלים ללמידה בכל תחומי החיים ומעניקה ביטחון עצמי לילד לקראת הבאות.

עד כאן להפעם, במאמר הבא נתמקד בכללים של הקריאה בתורה כפי שפורטו בסעיף ה'.


על הכותב: שמי ראובן מוזס, קורא בתורה כבר למעלה מ-25 שנה (מאז גיל בר מצווה), בעל ניסיון רב בקריאה בתורה וכלליה ובעל ניסיון רב בהדרכה ולימוד לבר מצווה. מלמד באזור רכבת מרכז בתל אביב (הבורסה ברמת גן, בבלי, גבעתיים וכו') ובעיר מודיעין. אפשרות ללימוד גם באזורים נוספים. לפרטים נוספים ניתן להתקשר לטלפון 050-7122500.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה